"No smiles before Christmas" er det et uttrykk som sier. Det betyr enkelt og greit at man som lærer i en ny klasse skal være streng og ha strikte regler "fram til jul" (eller et godt stykke ut i året) for at elevene skal lære seg å høre etter. Etter jul kan man dra fram de hyggelige timene, for da har elevene allerede lært seg reglene og det går greit å fire på kravene.
Dette med "no smiles before Christmas" er noe jeg aldri har vært tilhenger av. Og så vidt det er meg bekjent er det heller ingen andre lærere som praktiserer dette til punkt og prikke. Men i det siste har jeg reflektert litt over dette med å være bestemt, og hvilke konsekvenser det gir.
For er det kanskje sånn at elevene responderer bedre på tydelige rammer og en bestemt lærer som setter krav? Selv ønsker jeg veldig å ha en avslappet og hyggelig stemning i timene mine, og jeg misliker sterkt å måtte bli streng, måtte sette anmerkninger og så videre. Og selv om jeg alltid har hørt at jeg må være strengere, har jeg ofte vært ganske avslappet, og smilt og ledd mye med elevene mine. Jeg ser jo selvfølgelig også at elevene trives i dette, og jeg har bygd mange gode relasjoner, så noe riktig må jeg jo gjøre.
Men det er kombinasjonen av dette jeg kanskje må bli flinkere på. For i det siste har jeg sett at det å være avslappet ikke alltid fungerer. Hos noen klasser fungerer det kjempefint, men det er ikke til å stikke under en stol at noen elever - eller hele klasser - responderer mye bedre på tydelige rammer og en lærer som har klare regler de må forholde seg til. Med en gang jeg slakker av og blir for avslappet så sklir elevene ut og jeg må bruke mye tid på å hente de inn igjen, mens der hvor jeg er en tydelig leder med tydelige krav på oppførsel helt fra starten så blir det mye bedre med en gang.
Jeg ser også at de andre, mer erfarne lærerne på skolen tar dette mye lettere. Det virker som de har større kontroll på oppførsel, og etter å ha spurt litt rundt så skjønner jeg at det er nettopp fordi de ikke er redd for å ha tydelige rammer. Rammer på oppførsel, på PC-bruk, på forsentkomming og så videre. Og det virker som om det fungerer.
Så kanskje nye lærere også burde få et kurs i å sette rammer i et klasserom. I å ha tydelige regler, og å følge opp disse. Kanskje nye lærere burde "oppdras" til å være en enda tydeligere leder som skjønner at det å ha det hyggelig i timen ikke trenger å gå på bekostning av alt rundt. Man snakker mye om klasseledelse, men først nå, etter to år i skolen, begynner jeg å skjønne akkurat hva det betyr.
Det er kanskje feil å si at man ikke skal smile til elevene før etter jul, men et lite crash-kurs i tydelige rammer, det hadde ikke vært å forakte. Hvis ikke så får vi trøste oss med at om et par år er vi også erfarne lærere, og da får vi sikkert til dette enda bedre vi også.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar